20 września 2015

#71 W pierścieniu ognia- Suzanne Collins

Głodowe Igrzyska wbrew przewidywaniom wygrywa szesnastoletnia Katniss. Wraz z nią po raz pierwszy w dziejach Kapitolu wygrywa je także drugi trybut - Peeta Mellark, z którym Katniss stanowiła na arenie parę. Po powrocie do Dwunastego Dystryktu sprawy się komplikują - postawa Katniss podczas igrzysk bardzo nie spodobała się władzom. Komplikuje się także jej życie osobiste - Katniss niełatwo się teraz rozeznać we własnych uczuciach. Polubiła Peetę, ale przecież jest jeszcze Gale - bliski przyjaciel.Tymczasem jednak Katniss i Peeta muszą wziąć udział w odbywającym się po każdych igrzyskach Turnee Zwycięzców i odwiedzić wszystkie dystrykty. Ta podróż uświadamia im, że są ludzie skłonni zbuntować się przeciwko okrucieństwu władzy. [opis z lubimyczytać.pl]

Po przeczytaniu pierwszej części wystrzeliłam jak torpeda do biblioteki i porwałam z półki drugą. Mimo iż "W pierścieniu ognia" czytałam w maju bardzo dobrze pamiętam tę książkę. Fenomen "Igrzysk Śmierci" polega na tym ,że ta historia szokuje i wzrusza nas do tego stopnia, że nie da się o niej zapomnieć. Genialna w swej wymowie i bardzo mądra powieść zawsze trafia gdzieś głębiej w nasze serca. Takie właśnie są "Igrzyska Śmierci" oraz "W pierścieniu ognia". W moim odczuciu jest to książka, którą przeczytać powinien każdy.

-Katniss, kiedy trafisz na arenę [...] Wtedy pamiętaj, kto jest twoim prawdziwym wrogiem.

Na szczęście najpierw przeczytałam książkę, a dopiero potem obejrzałam film dzięki czemu naprawdę zszokował mnie powrót Katniss i Peety na arenę. Nie mogłam się z tym pogodzić i nie potrafiłam ogarnąć jak okrutny jest Snow. Jak można być aż takim despotą? Czy oglądanie jak ludzie zabijają się nawzajem jest naprawdę świetną rozrywką. Podziwiałam Katniss za jej odwagę i za to, że potrafiła postawić się potężnemu Kapitolowi. Denerwował mnie tylko ten delikatny i rozlazły Peeta, ale ogólnie rzecz ujmując to jestem wstanie to przeboleć, bo był Gale.

Jeśli chodzi o resztę postaci, to intrygują mnie w dość mocny sposób. Z jednej strony ordynarna Johanna, z drugiej pewny siebie Finnick,a z boku dziwny Beete. Każde z nich powinno chcieć zabić innych, a oni postanowili sobie pomóc. Połączyła ich nienawiść do Kapitolu. Cóż, łączy nas zarówno szczęście jak i nienawiść. W  końcu wróg mojego wroga jest moim przyjacielem.

Czy miłość Katniss i Peety jest prawdziwa? W moim odczuciu nie. Katniss dostała w poprzedniej części takie pranie mózgu, że już sama nie wie co to znaczy miłość i zakochanie. Najbardziej na tym wszystkim ucierpiał chyba Gale, który przecież był talk Katniss oddany i gotowy do poświęceń takich jak chłosta. Od początku uważałam, że Gale byłby dla Katniss o wiele lepszy niż Peeta, ale cóż...Ta książka ukazuje tak realny obraz niepokojąco rzeczywistej przyszłości, która powoli się ziszcza.

Podsumowując, "W pierścieniu ognia" to świetna, szokująca, wzruszająca i zmuszająca do przemyśleń książka. Uważam, że jest to lektura dla nieco dojrzalszych czytelników, bo trzeba zrozumieć jej wydźwięk i morał jaki ze sobą niesie. Już nie mogę się doczekać jak przeczytam trzecią część i muszę znaleźć w końcu na nią czas. Suzanne Collins kreuje historie, o których się nie zapomina, które zostają z nami nawet jeśli tego nie planowaliśmy. Jak dla mnie-arcydzieło literatury młodzieżowej, które wybija się ponad morze tych prostych i powtarzalnych powiastek przelatujących przez nasze umysłu. 

9/10

4 komentarze:

Minni pisze...

Na razie przeczytałam tylko tom pierwszy, ale w tygodniu mam w planie iść do biblioteki i bardzo możliwe, że wypożyczę "W pierścieniu ognia". Oglądałam film, ale czytanie tej serii i tak sprawia mi wiele przyjemności ^^
Nominowałam Cię do Przysłowiowego TAG'u książkowego, jeśli masz ochotę wykonać, to zapraszam :)
http://be-here-now-and-forever.blogspot.com/2015/09/przysowiowy-tag-ksiazkowy.html

Limo pisze...

Czytałam, czytałam, wiadomo, że czytałam! Oglądać też oglądałam i wgl te igrzyska to super sprawa ^^ :D Ale nie pamiętam tylko czy wolę Peetę czy Gale'a :C

Obserwuję - widzę, że odnajdę tu wiele nowych ciekawych pozycji, gdyż chyba mamy podobne gusta c:
LimoBooks :)

Wiskaaa pisze...

Dziękuję, z miłą chęcią go wykonam :)

Ewelina Białek pisze...

Uwielbiam całą serię. Jest tak niesamowita i nieprzewidywalna - po prostu rewelacja.

PS. Widzę, że mamy taki sam wygląd bloga :D

Pozdrawiam :) Przy gorącej herbacie

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.