28 czerwca 2015

#2 Krąg-Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren


Minoo jest skrytą i cichą dziewczyną z nastoletnimi kompleksami , która podkochuje się w nauczycielu.
Vanessa jest niezbyt ambitną uczennicą lubiącą imprezy i spotykającą się ze starszym chłopakiem.
Anna-Karin jest szkolnym popychadłem,tłustym spociuchem ze wsi.
Ida jest jedną z tych najpopularniejszych dziewczyn,której wszyscy się boją.
Linnea jest tak zwanym emo,które sceptycznie podchodzi do życia i nie lubi towarzystwa innych.
Rebecka to inteligentna i mądra dziewczyna,której udało się zdobyć najlepszego chłopaka w szkole.
Eliasa mało kto zna i mało kto ma okazję go poznać,gdyż Elias...popełnił samobójstwo.

Pewnego dnia,niedługo po śmierci Eliasa(który rzekomo popełnił samobójstwo w szkole) te sześć dziewczyn,zupełnie sobie obcych spotyka się przy opuszczonej scenie,gdy na niebie pojawia się krwawy księżyc.Wraz z nimi przybywa też Nicolaus , szkolny woźny , który wyjawia im , że są Wybrankami . Muszą bronić się przed czyhającym na nie złem . Każda z nich musi odkryć swoją moc , ale kiedy już to zrobią nie zawsze uda im się wykorzystać ją do dobrych celów . Gdy ginie jedna z dziewcząt,także w szkole, do tej dziwnej gry dołącza dyrektorka ich szkoły , która okazuje się czarownicą . I dopiero wtedy zaczną się prawdziwe kłopoty...



Do przeczytania tej książki zachęciła mnie naprawdę śliczna okładka.Chociaż śliczna to może złe określenie...może powiem , że wyjątkowo przypadła mi do gustu.Krew,czerń i tajemniczość to moje klimaty . Ponadto niejednoznaczny opis , który tak jak lubię nie zdradza co dokładnie znajdziemy w środku . "Krąg" porwał mnie już od pierwszych stron , mimo iż nie jest to może powieść wybitna i bardzo moralistyczna . To taka lekka książka , która pozwoli uciec od ciężkiej literatury życiowej , która nie pozwala od siebie uciec . Ponadto miła czcionka i oprawa graficzna sprawiają , że pochłania się ją w dwa dni mimo prawie 600 stron !

W liceum jest inaczej - kontynuuje królowa. - Masz większą wolność, ale to odpowiedzialna wolność. Nikt nie będzie się z tobą cackał. Tylko o ciebie zależy, jak będzie wyglądać reszta twojego życia. Tutaj się to rozstrzygnie. Cała twoja przyszłość.
Ponieważ sama wybieram się do liceum jako tako utożsamiłam się z tą książką . Lubię , gdy postaci są w moim wieku . A co do nich , to jako swoją ulubioną mogę określić Minoo . Widocznie wysunęła się na pierwszy plan ( może trochę też Vanessa i Anna-Karin ) . Nie posiada ona żadnej mocy , ale za to niezwykle chłonny mózg . I tak sobie myślę , że bez niej reszta dziewczyn , nawet ze swoimi mocami by sobie nie poradziła . Ponadto jej miłość do nauczyciela - Maxa - zdziwiła mnie , bo jeszcze chyba żaden autor , z którym przyszło mi się spotkać nie poruszył tego popularnego dziś tematu . Ale już dawno przekonałam się , że Szwedzi piszą wspaniałe książki i nie boją się poruszać drażliwych tematów .

Niektóre wojny są konieczne. O pewne rzeczy trzeba walczyć. Trzeba zaryzykować życie, żeby postąpić słusznie.
Teraz pora na wady . Autorzy bardzo schematycznie przedstawili całą historię Wybrańców i w sumie wciąż nie wiem czym tak naprawdę oni są . I jest jeszcze reakcja dziewcząt na wiadomość o tym , że mają moce i muszą walczyć ze złem - żadnych krzyków , zdziwienia czy rozmyślań w domu. Tak po prostu - ok , spoko , mam moce i coś chce mnie zabić . Ale to pierwsza młodzieżówka tego duetu i jestem w stanie to na razie wybaczyć , bo nie wiem co wydarzy się w następnych tomach .

Podsumowując , "Krąg" nie jest może jakimś specjalnym megadziełem , ale miło się go czyta , trzyma w napięciu , a różnorodność charakterów i udane przedstawienie sześciu postaci jednocześnie naprawdę wciągają . Dla mnie była to miła odskocznia od dystopii i książek , po których musiałam się otrząsnąć . Uważam , że spodoba się zarówno czytelniczkom jak i czytelnikom , gdyż widać tu męskie pióro Strandberga jak i damskie akcenty Elfgren . Spodobał mi się ten duet i na pewno będę śledzić jego poczynania pisarskie .

8/10

Brak komentarzy:

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.